Alpha

1515Alpha

Hur bygger man ett hållbart liv?

Vid sidan om de vardagliga frågorna – Hur ska jag klä mig? Vad ska jag äta? Vad ska jag se på tv? – så finns de större där: Vad är meningen med livet? Vad händer efter döden? Alpha är en grundkurs i kristen tro som hålls över hela världen, rakt igenom variationer av kyrkor och samfund. Över åtta veckor lyfts frågor som ”Vem är Jesus och varför behövde han dö?”, ”Hur och varför ska jag be och läsa Bibeln?”, ”Hur ska jag göra det bästa med resten av mitt liv?” och ”Vad ska jag med kyrkan till?”.

Alpha består traditionellt av tre delar: Mat, film utifrån dagens tema och sedan avslutningsvis samtal i smågrupper där alla åsikter och frågor är tillåtna (och där man förstås väljer själv om man vill prata eller inte).

Nästa Alpha startar onsdagen den 7 februari kl 18:15-20.15. Kursen innefattar 11 tillfällen; onsdagar veckorana 6-15 samt söndagen den 24/3.

Här är några exempel på de ämnen vi samtalar om på kursen

• Vem är Jesus?
  • Varför dog Jesus?
  • Varför ska jag be och hur?
  • Varför ska jag läsa Bibeln och hur?
  • Hur kan jag vara säker på min tro?
  • Hur leder Gud oss?
  • Alphadag (lördag) om den helige Ande (4 teman)
    – Vem är den helige Ande?
    – Vad gör den helige Ande?
    – Hur kan jag bli fylld av den helige Ande?
    – Hur står jag emot det onda?
  • Helar Gud idag?
  • Varför och hur ska jag berätta om min tro för andra?
  • Vad ska man ha kyrkan till?
  • Hur kan jag göra det bästa med resten av mitt liv?

Läs mer om alphakurser på Alpha Sverige >>

Har du redan gått en Alphakurs och är intresserad av att fortsätta att samtala om livets djupa frågor? Då finns det denna terminen en fortsättningskurs. Fortsättningskursen kommer vara samma tid som Alphan och ha liknande upplägg, men där samtalen kommer att utgå ifrån en bok. Anmäl dig då här nedanför och skriv ”fortsättningskurs” som svar på ”övrig info”.

Ett rymligt rum kring livets stora frågor, det är Alpha.

Kursen är kostnadsfri. Välkommen med! Det är inte försent att anmäla sig än!